האם נכון לפצל בין – 3 אבלים להיות בעלי תפילה, עד ישתבח, עד אשרי ומאשרי ועד סוף התפילה?

שאלה

האם נכון לפצל בין – 3  אבלים להיות בעלי תפילה, עד ישתבח, עד אשרי ומאשרי ועד סוף התפילה?

תשובה

לא נכון לפצל, אין לזה משמעות.
המשמעות היא לפי סדר העולמות, צריך שאחד יתפלל עד אשרי ומאשרי מתחיל סדר הפוך של אצילות בריאה יצירה ועשיה, אין טעם לחלק עד ישתבח, מעבר לזה זה מהווה גם בעיתיות. כי אם הוא אומר עד ישתבח, הקדיש שהוא אומר הוא בעצם מפסיק בין פסוקי דזמרה לברכות קריאת שמע ולא נכון לחלק זאת ל- 3, אלא אחד עד אשרי ואחד מאשרי זה הדבר הנכון ביותר.
הביאור הלכה סימן קל"ה יש לו מאמר שנקרא קדישין, שם הוא מרחיב בסדרי קדימויות, מי קודם למי לעבור לפני התיבה. יש גם הבדל גדול בין אשכנזים לספרדים. אצל ספרדים פחות, אם בכלל הקפידו להיות חזן, אלא רק לומר את הקדיש. אצל האשכנזים מאוד הקפידו להיות חזן כפי שכותב מרן הרמ"א סימן שע"ה יורה דעה, שמציל אביב ואימו מהגהינום.בתפילתו.
כשעסקינן בלגשת לחזן לפי האשכנזים בעיקר, יש סדרי קדימויות מי אומר את הקדיש, שבעבר היה נהוג שרק אחד אומר קדיש. היום נהוג שכמה אומרים ביחד. יש שם מדרג מאוד גדול, כדאי לראות שם בביאור הלכה סימן קל"ה.
כששנים שווים, שנים שיש להם יו"צ, שניים שבשנת אבלות, שניים שיש להם 30, אז במקרה שכזה, כותב הביאור הלכה שמחלקים עד אשרי ומאשרי.
מה מונח באשרי, בעצם הקדיש תתקבל שאחרי אשרי ובא לציון, תתקבל צלהותון (תתקבל הבקשות והתפילות), על מה זה מוסב? האם זה מוסב על שמונה עשרה, כלומר שהקדיש תתקבל הולך רטרואקטיבית על כל מה שהיה עד עכשיו? או שהקדיש תתקבל מוסב על אשרי ובא לציון והילך?
זו מחלוקת בן בני אשכנז לבני ספרד. לכן נוהגים שאם יש 2 חיובים שווים, אז הבא בתור מתחיל אשרי ובא לציון, וכפי שדיברנו גם ע"פ סוד משם יש התחלה של סדר עולמות כפי שיש מתחילת התפילה, עד אשרי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.