אירוסין כסעודת מצווה לעניין ספירת העומר

שאלה

האם אירוסין נחשב כסעודת מצווה לעניין ספירת העומר?

תשובה

מעיקר הדין לא, כי הקישור שנעשה בין בני הזוג אינו מצד האירוסין אלא מצד ההסכמה שלהם. שהאירוסין שהוזכרו בדברי חז"ל זה מעשה הקניין שבין החתן והכלה, וכיום האירוסין הם כהסכמה גרידא. ולכן מעיקר הדין לא מחשיבים את האירוסין לסעודת מצווה.

כן יש סתירה בעניין זה בדברי מרן המ"ב, שבהלכות שבת (סי' רמ"ט סק"ט) כתב שהיא סעודת מצוה אך בהלכות יום-טוב (סי' תקמ"ו סק"ב) פסק שלא.

אולם דעת מרנן השקף מקוצק והשפת-אמת זי"ע (הובאה דעתם בפסקי תשובה מהרב פיטארקובסקי (סי' קצ"ד)) שהאירוסין נחשבים לסעודת מצווה. וחושבני שכשעושים תנאים בשעת האירוסין, ויש הסכמה בין הקדמונים שלא להפר את התנאים של השידוך, זהו קישור של ממש בחרם ושבועה ויש בזה קשר חזק כך שהסעודה נחשבת לסעודת מצווה.

יחד עם זה מן הראוי שגם מי שמיקל להחשיב את האירוסין כסעודת מצוה לעניין שירה יקל רק בשמחה ובשירה ולא בתזמורת וכלי שיר, שבזה בין כה יש מי שמחמיר גם בסעודות מצוה מובהקות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.