האם מותר להשהות סירים ישירות על גבי אש נמוכה בשבת כאשר מוציאים את כפתורי ויסות הגז?

שאלה

האם מותר להשהות סירים ישירות על גבי אש נמוכה בשבת כאשר מוציאים את כפתורי ויסות הגז?

תשובה

מותר לכתחילה אך רק לאשכנזים. והטעם לכך הוא משום שכל מה שחששו חכמים מחיתוי (שהוא הגברת האש בלשון חז"ל) הוא כאשר אין לאדם תזכורת שלא לעשות כן בשבת. ולכן ע"י מה שהיו גורפים את הגחלים או מפזרים עליהם עפר (קטימה) יש בזה תזכורת. וחכמינו הורו שאם אדם עושה היכר משמעותי שיזכיר לו לא לחתות בשבת- יהיה מותר להשהות על גבי האש.
ולכן בזמנם אם אדם היה מכסה את התנור בטיט היה בזה היכר ותזכורת גדולה עבורו, משום שכדי להגביר את האש יצטרך לשבור את הסתימה (שבת יח:). וכך פוסק מרן הרמ"א להלכה (רנד א). לכן כיום שהגדלת האש נעשית ע"י כפתור ויסות הגז, אם מוציאים את הכפתור אין זה נחשב כגרוף וקטום אלא כמו סתימה של התנור שמתירה את ההשהייה (סוף ס' ארחות שבת בשם הגר"ש וואזנר זצ"ל, אגרו"מ או"ח סי' צג), כי ההחזרה של הכפתורים או הסרת סרט הדבק שמכסה אותם יזכיר את האיסור.
אך מרן השו"ע (שם) פירש את הסוגיה שם באופן שונה, ולכן לספרדים אין זה מועיל ואסור להשהות כך, אלא רק ע"י כיסוי האש בפח או שהמאכל מבושל כבר בערב שבת באופן שכבר אפשר לאכלו ע"י הדחק. ויש לדעת שגם לדעת הספרדים מאכל שבערב שבת יכול להיאכל ע"י הדחק מותר להשאיר אותו על גבי אש גלויה בשבת. וכל מה שהצריכו לכסות את האש בעזרת פח הוא דווקא במאכל שלא נאכל אפילו ע"י הדחק, שחוששים שמא יבוא להגדיל את החום. זאת על אף שמרן פוסק שצריך שהמאכל יהיה מוכן כל צרכו, משום שהכף החיים סובר שלהלכה בני ספרד פוסקים בזה כדעת רמ"א שדי במה שניתן לאכול את המאכל ע"י הדחק כדי להתיר להשהותו על גבי האש הגלויה בשבת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.