הדלקת נרות חנוכה בטיסה

שאלה

אני משער שבמהלך אחד מימי החנוכה אהיה בטיסה בזמן הדלקת נרות, מה עליי לעשות? האם אוכל להשלים את הנר שהחסרתי?

תשובה

אין עניין להדליק דווקא בבית סגור, אלא במקום השהייה של האדם. אמנם אם יש לאדם בית חובתו להדליק דווקא בביתו, כדי שיהיה בו נר דולק, כלשון חז"ל "נר איש וביתו". לכן האדם מחויב להדליק בברכה גם במטוס, ברכבת, בספינה, במדבר ובכל מקום שהוא. אלא שאם אשתו מדליקה עליו בביתו הרי שיוצא בכך ידי חובה, אך אם אין מדליקים עליו- מחויב להדליק במקום בו נמצא.

עניין נוסף הוא שאסור להדליק אש בתוך המטוס מטעמי בטיחות וכדומה, ואם כן יש לומר שהדלקה שידליקו במטוס אינה ראויה לדלוק למשך כחצי שעה, משום שמן הסתם יבואו לכבותה, וממילא לא יוצאים בהדלקה שכזו ידי חובה. ועל כך אומר הרב שטרן זצ"ל מוינה (בשו"ת בצל החכמה) שטענה זו אינה נכונה, משום שיש ספק אולי יצליח להדליק ולו נר אחד באופן שידלוק למשך חצי שעה, ולכן יכולים לצאת בהדלקה זו ידי חובה. אמנם למעשה אם יכול לכוון לצאת ידי חובה בהדלקה שמדליקים עליו בביתו-מוטב, וידליק במטוס בלא ברכה.

אך כיוון שיש חילול השם בדבר, משום שהרואים יאמרו שיראי ה' אינם מכבדים את הוראות הבטיחות וכדומה- הרי שנכון להימנע מהדלקה זו לגמרי.

לגבי הערת השואל בעניין השלמת נר, פסקו מרנן השו"ע והרמ"א שאין להשלים את ההדלקה למחרת ע"י הוספת נר, ואף אם נאנס או שגג ולא הדליק.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.