זהירות בשילוב אצבעות הידיים

שאלה

האם יש ענין לא לשלב את אצבעות הידיים זו עם זו?

תשובה

יש להיזהר שלא לשלב את אצבעות הידיים זו בזו. והמקור לכך הוא בזהר (ויקרא כד.) שכותב שאחרי שנסתיים על האדם דינים רח"ל החוטא משלב את אצבעותיו ובזה בלי ידיעתו חותם עליו את הדין, משום שהימין נכפפת לשמאל. וכן כתבו במעבר יבוק, וביסוד ושורש העבודה (שער הכולל פי"ט) באריכות ובפסקנות. וכן מצאתי בעטרת זקנים על השו"ע (או"ח סי' מ') למיטב זכרוני שכותב שאין לעשות זאת כי מגדיל בזה את הדין על החסד.

ומעבר לזה, מצאתי כן במרן הבא"ח (ש"ב פרשת פנחס אות יח') שהביא זאת בשם דברי האריז"ל (שער רוה"ק י.). והוסיף שכדאי להקפיד שתמיד יהיו הזרועות מקדימה ולא מאחורי גופו. ויש לעניין זה גם ביטוי בהלכה, במה שכתב מרן השו"ע (או"ח סי' צ"ה ס"ג) שיש להתפלל שמונה עשרה כשידיו כפותין על לבו באופן שיד ימין תהיה על יד שמאל. והט"ז מבאר שאין הכוונה חלילה לפכר את אצבעות הידיים כי הדבר מביא דינים על עצמו. וכן פסקו השו"ע הרב והכה"ח  עפ"י דברי קוה"ק מרן האר"י הנ"ל.

ולכן צריך לומר שמה שדודי זקני אביר ההוראה מרן הגרי"ש זצ"ל שילב כל הזמן את אצבעות ידיו הקדושות זו בזו, הוא משום שידע שאין לו מה לחשוש ממה שנאמר בזוהר שגורם שפוסקים על הרשע דין והוא חותמו בלי ידיעתו ע"י בשילוב אצבעותיו זו בזו, משום שהוא היה צדיק וגדול הדור. וכמו שראיתי בעיניי את מרן הרבי מגור נופל אפיים על ידו הגלויה, שלכאורה זה נגד מה שמבואר בהלכה. אך המעיין בהלכה ישכיל שהאיסור הוא משום ששעת נפילת אפיים היא שעת דין, וכפי שצווח הנביא העוונות חקוקים על העצמות- "עוונותיכם חקוקים על עצמותיכם". ולכן למרן שליט"א אין מה לחשוש כלל מהדבר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.