כמחנך לילדים, האם כשהם משחקים בבניית צורות וקישוטים מקטניות יש בזה בעיה?

שאלה

כמחנך לילדים, האם כשהם משחקים בבניית צורות וקישוטים מקטניות יש בזה בעיה?

תשובה

השו"ע (סי' קעא ס"ב) כותב שאסור לשבת על ספסל שיש בתוכו תאנים, כי התאנים נמעכות בישיבתו (עי' מ"ב שם). ורק בכדי לשמח חתן וכלה התירו לזרוק קליות ואגוזים, ובתנאי שייזרקו במקום שאינו מאוס, כך שכאשר יאספו אותם יהיו ראויים לאכילה. לכן אסר מרן הבא"ח בעירו בגדאד לעשות כל מיני סידורי פרחים לחתן וכלה, כשמכניסים את הפרחים לתוך פירות ושמים כל מיני קמחים כדי לייצב את הפרחים.
ואני הקטן מוצא זכות להתריע על המנהג הלא-טוב בכל מיני אולמות יוקרה שמגישים את המרק בתוך לחם אפוי מאוד, והלחם משמש כקערית למרק, כשאת הקערית לא שייך לאכול, משום שנאפה באפייה ממושכת על מנת שייתקשה ביותר. ויש בזה בוודאי ביזוי אוכלים, ועוד ביזוי של לחם – פת; ואחר כך זורקים את כל הלחמים משל היו צלחות.
ולגוף השאלה, אם הקטניות שאיתן עושים את הקישוטים לא נמאסות, אזי אין שום מניעה לעניות דעתי.
אולם ישנן כיום כל מיני עיסות מקמחים שעוברים תהליך עיבוד כזה ואחר שלא ניתן לאכלן לאחר מכן, וזה בוודאי שייך לאותו גדר שכעת דיברנו עליו, וצריך לאסור את הדבר. וכפי שאמור בגמרא הדבר מביא חס ושלום להתגברות הדינים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.