מנהג שלא לאכול בשרי וחלבי באותו היום

שאלה

הבן שלנו נוהג שלא אוכל באותו יום בשרי וחלבי, מה עלינו לעשות?

תשובה

יש לומר לו להפסיק עם זה ושינהג המתנה של שש שעות. ותספרו לו שבדיוק את אותה השאלה שאלו את הבן איש חי (תורה לשמה סי' רי"ב), והוא הגיב בפסקנות שאדם לא צריך להיות יותר צדיק מהאריז"ל. נוסיף שמרן הרמ"א מביא שבכל גלילותיו נהגו בהפסק של שעה אחת, ויש לזה סימוכין בזהר, כידוע מדברי מרן הגר"א. אמנם הט"ז כותב שלא מצא סימוכין לדבר, אבל כך נוהגים למעשה בהולנד, והרב פפויפר בקיצורו על הלכות בשר בחלב מתייגע להבין מה הסיבה להקל.

והיו רבים שנהגו להמתין שלוש שעות בין בשר לחלב, אך על כל פנים אנו נוהגים להמתין שש שעות. והוסיף דו"ז מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שמלשון המאירי שכתב חמש או שש שעות משמע שדי בקצת מהשעה השישית, וגם ברמב"ם (מאכלות אסורות ט כח) הלשון היא "והוא כמו שש שעות". וכמו שכותב מרן הראשל"צ (יבי"א ח"א סי' ד', ח"ג סי' ג') שבזמנם לא היה שעון מסודר וכל חצי שעה נחשב כסמוך.

נוסיף לכך גם את דברי הא"א (סי' פ"ט ס"ב) שכתב שאחרי שינה אפשר להקל אף בשעה-שעתיים פחות מכך. ובהקשר זה מעניינים דברי הגר"מ שטרנבוך (תשוה"נ ח"א סי' תל"א) שמרן החת"ס הכין לעצמו חלב על מנת לשתותו מיד לאחר השינה כשהיה זה בפחות משש שעות וכיוון שהחלב נשפך הבין החת"ס שאין לו להקל בזה.

מכל מקום די בשש שעות, ומעבר לזה זו חומרא דאתי לידי קולא. והרי גם התנא ר"ח בר אבא המתין פחות משש שעות, שלא כמו אביו, כי הגדיר את עצמו חומץ בן יין. ושואל הגר"א מדוע שהוא לא יהיה יין, אלא שהוא לא רצה לעלות למעלה מדרגתו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.