תפילת ערבית בליל חג השבועות לפני צאת הכוכבים

שאלה

רצינו להנהיג בבית הכנסת הגדול בעירנו להתפלל ערבית בליל חג השבועות לפני צאת הכוכבים, זה מיקל מאוד על המשך הערב והתיקון בלילה. היו שפקפקו על כך, האם הדבר מותר או בעייתי?

תשובה

יכולים אתם להקל לכתחילה, ואבאר בקצרה את הנימוק.

המעיין בשל"ה הקדוש (ריש מס' שבועות) ובמג"א (סי' תצ"ד) יראה שהם כתבו שהעניין שצריך שיהיה תמימות ולכן יש להמתין עד אחר צאת הכוכבים הוא רק לגבי הקידוש של ליל יו"ט ולא לגבי תפילת ערבית. רק הט"ז החמיר כדי שיהיו "שבע שבתות תמימות" עם תפילת היום, וכן פסק מרן המשנה ברורה בעקבותיו. אולם כאמור זהו חידוש ודעת יחיד. גם היעב"ץ בסידורו כתב שזהו "דקדוק קלוש באחרונים", כי אדרבה יש מצווה להוסיף מחול על הקודש (ר"ה ט.). ובעל ההתעוררות תשובה (ח"ב סי' נ"ו) ביאר שגם בתוספת של החג על החול מתקיים דין "תמימות".

אך ביאר רבי נתן גשטטנער בספרו הנפלא (שו"ת להורות נתן), שיש  חשש שלא יקראו שוב את קריאת שמע בזמנה, מכיוון שלא הולכים לישון בלילה מקודש זה ואזי לא יקראו קריאת שמע על המיטה.

לכן להלכה אפשר לכתחילה, ואף רצוי, להתפלל מוקדם כדי לקיים מצוות תוספת יו"ט. אבל יש להזכיר לציבור לקרוא שוב קריאת שמע – ג' פרשיות אח"כ בלילה אחר צאת הכוכבים.

ברצוני להעיר לכבודו הערה נפלאה להלכה לנשות ישראל הצדקניות, שיודעות שהן פטורות ממצות ספירת העומר, ולכן חלקן רוצות להוסיף מחול על הקודש, ומדליקות נרות יו"ט מבעוד יום (כמובן כשיו"ט לא חל במוצש"ק, בשונה משנה זו). וזו טעות, מכיוון שחג מתן תורה אינו מפורש בתורה מתי הוא מתחיל, כיוון שלא צויין בו תאריך בשונה משאר המועדים, אלא שלאחר מ"ט ימי ספירה בא חג השבועות. וכך הגדיר זאת באמת הרמב"ם להלכה. אם כן כדי שהחג יחול צריך לחכות עד צאת הכוכבים ורק אז להדליק את נרות החג. וגם לאלו שמדליקות תמיד בערב יו"ט ולא מחכות עד שיחזור הבעל מבית הכנסת – כמנהג ירושלים, כאן צריכות להמתין עד לאחר צאת הכוכבים. הערה נפלאה זו מובאת בלוח א"י מהגרי"מ טוקוצינסקי בשם הגרש"ז זלאטניק זצ"ל, ודברי פי חכם חן. ובשנה זו הדבר פשוט, משום שניתן להדליק נרות רק אחר צאת הכוכבים, שהוא זמן צאת השבת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.