האם אדם שמשמש כבעל הקורא של בית הכנסת אך אינו צם יכול לעלות לתורה?

שאלה

האם אדם שמשמש כבעל הקורא של בית הכנסת אך אינו צם יכול לעלות לתורה?

תשובה 

מרן (תקס"ו ס"ו) כותב באופן פסקני שאסור שבעל הקורא והעולים יהיו אנשים שאינם צמים, וכך צריכים הספרדים לנהוג. אמנם האשכנזים צריכים לנהוג כדעת מרן המ"ב (שם סקי"ט) שאם הצום חל ביום שני או חמישי וכבר קראו לו לעלות לתורה בקריאת התורה שבשחרית- יכול לעלות, אך במנחה לא יעלה בשום אופן. אמנם החת"ס (או"ח סי' קנ"ז) פוסק שאין בעיה בד' הצומות להעלות לתורה את מי שאינו מתענה, וכותב שכך נהג בעצמו, וכן הכריע בעל ערוה"ש. אך הפוסקים הכריעו שלא לנהוג כדבריו בזה (ישועות יעקב שם, כה"ח בשם פוסקים רבים, החלקת יעקב (ח"ג סי' ס"ט), אגרו"מ (ח"ד סי' קי"ד), מנח"י (ח"א סי' ס"ה), יחוו"ד (ח"א סי' ע"ט)). ולכן להלכה ולמעשה אין לתת לאדם שאינו מתענה לקרוא או לעלות לתורה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.