אודות התכלת

שאלה

שלום עליך מו”ר,

אודות התכלת, הרב אמר ברדיו שהתכלת היא התכלת האמיתית (כמעט בוודאות מוחלטת) אך מכח המדרש פסיקתא רוצים לעוקרה.

מספר שאלת לי-

ראשונה, אם זו התכלת, אזי ממילא יש פה וודאות וכצד מוותרים על מצווה מדאורייתא על בסיס מדרש?

שניה, ידועים דברי הרמב”ם שהתכלת כן מעכבת, ורק כשאין ואנוסים אז אינה מעכבת.

שלישית- אם דברי הרמב”ם צודקים, אזי כל מי שהולך בלי תכלת- עובר על ביטול עשה! מ מילא זה ספק דאורייתא למי שלא שם!

באהבת

תשובה

האדמו”ר מראדזין (רבי גרשון חנוך העניך זצ”ל) הוכיח שהתכלת הופקה בזמן חז”ל מדיונון מסוים. הרב כתב על כך ספרים כדי לבסס את שיטתו, ואף נסע לראות את הדיונון חי. אמנם חלק עליו נחרצות הרב הראשי, הגאון הרב יצחק אייזיק הרצוג זצ”ל, ואפילו התכתב על כך עם משפחת הרבי. לטענתו התכלת היא חילזון אחר לחלוטין, וידוע שעבודת הדוקטורט של הרב הרצוג זצ”ל הייתה בנושא התכלת. ישנה שיטה נוספת בפוסקים, אשר מייחסת את התכלת לארגמון קהה קוצים.

דעת האוסרים להטיל כיום תכלת בציצית מוסברת מכמה סיבות; א. הנה הצגנו עתה מחלוקה גדולה, ואם כן מי אמר שתכלת זה הוא התכלת האמיתי. ב. גם לולא המחלוקת על התכלת ומקורה, הלא אין לנו שום מסורת של איש מפי איש מהו התכלת האמיתי, ואם כך הרי שכל הדעות בגדר השערות בלבד. ג. חז”ל מלמדים (מנחות מד א) אותנו שהחלזון שממנו הופק צבע התכלת עולה פעם בשבע שנה, וכן שגופו דומה לים. תיאורים אלו לא מסתדרים עם החלזונות שלגביהם סברו הפוסקים שמהם מופק צבע התכלת האמיתי. ד. בל נשכח שיש איסור להטיל תכלת לא נכונה בציציות, ובטלית לבנה יש חיוב לעשות צבע לבן בפתילות, על מנת שיהיה כצבע הכנף, ואם כן כל עוד לא מדובר בתכלת הוודאי הרי שישנה בעיה בצבע זה. ה. נוסף על כך, במדרשים מופיע שרק בביאת המשיח יתחדש התכלת, ובכלל שאור התכלת קשר לבית המקדש (עבודת ישראל אבות פרק ג).

על כל האמור ענו החולקים על פי דברי המהרי”ל המפורסמים (שו”ת חדשות סי’ ה) שגילוי התכלת אפשרי גם כיום.

על הטענה שהחוטים צריכים להיות ממין הכנף ענו שזוהי דעת מרן השו”ע (סימן ט סעיף ה), אך מרן הרמ”א כבר חלק עליו וסבר שלא משנה מה צבע הטלית, לעולם הפתילות צריך שיהיו לבנות. לכן התרומות הדשן היה עושה בטלית שלו פסים כחולים, כפי שנוהגים כיום האשכנזים, שכך אנו זוכרים את התכלת. אם כי גם אז החוטים יהיו לבנים בלבד. וגם לדעת מרן בדיעבד זה בסדר, אם כי הספרדים נוהגים כדעת החיד”א (שיורי ברכה סימן ט) שהטלית תהיה לבנה לחלוטין. לגבי מה שחששו לעשות צבעים בפתילות הוא משום ‘קלא אילן’, כלומר צבע שאינו נכון כתכלת שמופק ממין אילן, ואסור שיהיה בטלית. אך כל החשש הוא שמא תהא רמאות או טעות של אחרים, מה שלא שייך לשיטת המתירים כאן, שלדעתם זהו החלזון ולא חששנו לרמאות.

לגבי הטענה שהתכלת תלוי בבית המקדש ניתן לענות שישנן כמה וכמה הוכחות שבדורות שאחר חורבן בית המקדש השתמשו בתכלת, כך שאין הכוונה שהתכלת נעלם לחלוטין, אלא הצטמצמה מציאות בעולם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.