בעז"ה יתברך נכניס את בננו בבריתו של אברהם אבינו ע"ה ביום א' (י' באב תשעה באב נדחה), האם מותר להתקלח, להסתפר, ללבוש בגדי שבת, ללבוש נעלי עור, לאכול ולשתות? מה הדין לגבי ההורים, הסבים והסנדק? (השואל אשכנזי)

שאלה

בעז"ה יתברך נכניס את בננו בבריתו של אברהם אבינו ע"ה ביום א', (י' באב תשעה באב נדחה) האם מותר להתקלח, להסתפר, ללבוש בגדי שבת, ללבוש נעלי עור, לאכול ולשתות? מה הדין לגבי ההורים, הסבים והסנדק? (השואל אשכנזי).

תשובה

ראשית כל מזל טוב! תזכו לגדלו לתורה, חופה ומעשים טובים.
מותר עד שבת לאבי ואם הבן, לסנדק ולמוהל להסתפר לכבוד הברית, אבל לא לסבא. לובשים בגדי שבת אבל לא לובשים נעלי עור ולא מתרחצים ולא אוכלים ולא שותים.
מרן הרמ"א פסק שמלים קודם חצות מיד אחרי הקינות בגלל זריזים מקדימין למצוות, וממילא חוץ מבגדי שבת הכל אסור. ואת יין הברכה נותנים לתינוק או ליולדת לשתות. גם לא מתעטפים בטלית שלו אלא בטלית שאולה בלי תפילין, ואחרי המילה מורידים את בגדי השבת וממשיכים ככולם באבלות עד אחרי מנחה גדולה, ואז עושים הבדלה על מיץ ענבים או יין מגיתו. ושאר העינויים, הוה אומר הרחיצה, הסיכה ונעילת הסנדל אסורים כי כבר התקיימה הברית, ומותר אחרי חצות לאכול בשר ולשתות יין (ערוה"ש תקטז) כי זה יום חג שלכם. אבל רק למוהל, סנדק ואבי ואם הבן ולא לאחרים. את הסעודה עבור המשתתפים תעשו במוצאי הצום ברוב עם בשירה וריקודים.
אולם כיוון שהדבר כה מורכב נהגו רבים לעשות כדברי מרן השו"ע הוה אומר להמתין עד אחר חצות היום, כפי שכתב בלוח א"י, ומכיוון שכבר עבר חצות היום ישטפו ההורים את ידיהם ופניהם בצונן (ערוה"ש שם) ולובשים בגדי שבת מכובסים ונעלי עור (שבה"ל) וממתינים עם האכילה והשתיה עד אחרי מנחה גדולה והברית, ובשעת הברית מתעטף האב בטלית ותפילין שלו. את כוס היין ניתן בכל זאת לקטן כי האב עוד לא שמע הבדלה, ולאחר הברית עושים הבדלה על יין, ושאר היום הוא יו"ט שלכם ומותר בבשר ויין. אבל מיד אחרי הברית לובשים נעלי בד ואסור בלימוד תורה, ובוודאי שאסורה תספורת וכיבוס משום מראית עין, כמו שהאריך הנוב"י (תנינא סי' ריג). ויש לדעת שהמג"א (סי' תקנט) בשם הכנה"ג אוסר אפילו להורים ולסנדק לאכול, והכה"ח כותב שבסלוניקי ובאיזמיר אסרו, ולכן דיינו שיאכלו הם בצנעא משום חומרת היום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.