האם מותר להריח טבק בלי הכשר לפסח, שכן ראיתי שהמשנה ברורה אסר את הציפורן בפסח?

שאלה

האם מותר להריח טבק בלי הכשר לפסח, שכן ראיתי שהמשנה ברורה אסר את הציפורן בפסח?

תשובה

מה שמרן המ"ב (סי' תסז) פסק לאסור את השימוש בציפורן (נעגליא"ך) הוא משום שהיו שורים את הציפורן בשְֹעורים. אך כיום שלא נוהגים כך אין שום סיבה להחמיר.
אגב מרן המ"ב דיבר לגבי אכילת הציפורן, אבל כפי ששאלת נכון הוא הדין שהיה אמור להיאסר בהנאה.
לגבי טבק נחלקו גדולי הדורות. המהר"ם שיק (או"ח סי' תרמב) אוסר, כי הוא מחשיב את החמץ שבתוך התרכובת למשפרת את הריח, ולכן מדרבנן הדבר יהיה אסור. אבל הד"ח (יו"ד סי' כ) חולק נחרצות ומתיר משני טעמים:
א. הטבק נפסל מאכילת כלב כבר קודם הפסח.
ב. ההנאה בחמץ אינה כדרך הנאתו, כי הנאתו באכילה ולא בהרחה. לכן הציבור מיקל ולא חושש בכלל.
כיום גם בסיגריות אין שום מקום להצטרך לכשרות לפסח, משום שלא משתמשים בבירה ושאר מוצרי חמץ לשם הכנתן. הדבר היחיד שיש לחשוש ממנו בסיגריות הוא הדבק שבסיגריה, שיש חשש שעשוי מחמץ. הבית מאיר (סי' תסז) טען שכולם יודו שמכיוון שמכניסו דרך הפה יש להחמיר בזה. וכן יש להחמיר בכוסות חד-פעמיות העשויות מקרטון, שהחיבור של התחתית נעשה בדבק. אבל מי שמיקל גם בדברים אלה אין מזחיחין אותו, כי התרוה"ד (סי' קכט) כותב שמותר לסופר סת"ם לתת לכתחילה את הקולמוס לתוך פיו, עם כל זה שמעורב בדיו חמץ גמור, משום שאינו ראוי לאכילה. לפי זה פסק הגר"מ ברנסדופר זצ"ל (קנה בושם ח"א סי' כה) שמותר להשתמש במי-פה בלי כשרות לפסח. ולכאורה יש מקום לבוא ולהקיש מזה גם לסיגריות וכוסות חד-פעמיות, עם כל זה שבמי-פה מגרגרים ומוציאים מהפה ובכוסות וסיגריות מכניסים לתוך הגוף. ובמיוחד שהדבק עובר תהליך שמבטל מכל וכל את החמץ שבו לאכילת כלב. והמחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.