האם ניתן להנות מטעות של קבלן גוי או חובה להתריע בפניו?

שאלה

רכשנו דירה בקבוצת רכישה (אנחנו היזם), רכשנו כקבוצה מקבלן גוי, שירותי בנייה מקיפים שאמורים לכסות גם עבודות בלתי צפויות מראש.
במעלה הדרך, הוא עיכב אותנו משמעותית מה שהביא אותנו לעלויות נוספות של שכירות וביקש המון כסף תוספות למרות שהחוזה בנינו היה כזה שאסור לו לבקש. ובכל זאת שילמנו לו כקבוצה כי הרגשנו כבולים אליו.
היום שהוא לקראת סיום הבנייה אני מתחיל להבין שככל הנראה הוא צפוי לעשות טעות בתכניות הבנייה ובמקום לשים לי חלון סטנדרטי הוא עתיד לבנות לי חלון הזזה גדול עם מנגנון חשמלי.
האם אני צריך להתריע בפניו על כך או שאני יכול להנות מהטעות? מניח שאם אני אשתוק והוא יסיים את הבנייה הוא לא ירצה לתקן את זה.

תשובה

במסכת חולין (צד.) שמואל אמר: אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של עובד כוכבים. ומבואר שאסור למכור לגוי בשר בחזקת כשרה והוא באמת בשר טריפה, וכך נפסק בשו"ע (חושן משפט (סימן רכח סעיף ו): אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה. בבא קמא (קיג:): אמר שמואל: טעותו מותרת, כי הא דשמואל זבן מכותי לקנא דדהבא במר דפרזלא בד' זוזי, ואבלע ליה חד זוזא. רב כהנא זבן מכותי מאה ועשרים חביתא במאה, ואבלע ליה חד זוזא, אמר ליה: חזי דעלך קא סמיכנא. רש"י: טעותו – היה חייב לו לישראל וטעה בחשבון דליכא חילול השם: לקנא דדהבא במר דפרזלא – מזרק של זהב בחזקת של נחושת: ואיבלע ליה זוזא – ועוד טעות אחרת, שעיכב זוז מדמיו, והטעהו בחשבון שלקח ג' במקום ד': ואמר – רב כהנא לכותי חזי דעלך סמיכנא אינו מונה אותם כדי להוציא עצמו מן החשד. לישנא אחרינא, כותי אמר ליה לרב כהנא, חזי דעלך סמיכנא זו שמעתי.
ברמב"ם (גזלה ואבדה פרק יא ג ד ה) : אבידת הגוי מותרת, שנאמר (דברים כ"ב ג') אבידת אחיך, והמחזירה הרי זה עובר עבירה מפני שהוא מחזיק ידי רשעי עולם, ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח, ובמקום שיש חלול השם אבידתו אסורה וחייב להחזירה, ובכל מקום מכניסין כליהם מפני הגנבים ככלי ישראל מפני דרכי שלום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.