ללמוד מספר שהורד מהאינטרנט

שאלה

אני לומד קורס מסוים שבו צריך ללמוד בבית מתוך ספר מסוים. הספר נכתב והוצא לאור בחו"ל ואני דיי בטוח שהוא נכתב ע"י גויים. הרוב המוחלט של הסטודנטים שאני לומד איתם העבירו אחד לשני גרסה דיגיטלית (קובץ PDF) של הספר וממנו כולם לומדים את החומר מבלי לקנות את הספר. אני דיי בטוח שהגרסה שמועברת בנינו הושגה מהאנטרנט.

האם יש בזה חשש גזל והאם מותר להשתמש בקובץ הזה או שמא עלי לקנות אחד כזה בעצמי? (ניתן לקנות את הספר מודפס וניתן לקנות גירסה דיגיטלית שלו בדומה לזאת שמועברת בנינו)

תשובה

גזל הגוי אסור מהתורה (רמב"ם ריש הלכות גניבה), ואסור גם לרמות או לגנוב דעת של גוי (חולין צד.).

ישנה דעה שאי אפשר לתקן את הלאו של גזל הגוי בהשבת החפץ (עיין נתיבות חומ שמ"ח, הר צבי מדו"ז מרן הרב פראנק זצ"ל אוח ב סימן עד, ויעויין בשער המלך פ"א מוזילה בשם היד הקטנה).

בספק גזל לא אומרים ספק דאורייתא לחומרא, והרחיבו בדבר האחרונים (עיין קונטרס הספיקות כלל א, וקצוהח, מרן החידושי הרי"ם בכתובות יב: ועוד), וביאר המהרש"ם (א סימן קנא) לאחר דברי התומים שרק כשבא לידו בהיתר הדברים אמורים, אולם כשבא לידו בספק יש בו 'ויראת מאלוקיך'.

לכאורה ההורדה מהרשת נחשבת מעשה, ויש לאסור. אולם מי שקיבל יכול להעתיק הלאה כאמור.

ועצם זכויות יוצרים אם כי יש הסכמה בין לאומית על הדבר ואוכפים זאת בבית משפט אולם כיון שעל פי ההלכה אין כאן גזילה ורק הסכמה בין כולם וכיון שעסקינן בגוי

וכיום כל בר דעת שמעלה דבר לרשת יודע שמיד הוא מועתק ועובר הלאה הוה כזוטו של ים ויש בו ייאוש ויש לי בזה אריכות דברים גדולה ולא עת האסף המקנה.

לכן למסקנת הדברים- הדבר מותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.