לעשות דין עם גוי בחודש אדר

שאלה

מה הפירוש לדברי חז"ל (תענית כט:) שנכון לעשות דין עם גוי בחודש אדר, הלא חז"ל אמרו (סנהדרין סה:) שהאומר שיום פלוני טוב ויום פלוני רע הוא בכלל מעונן ומכשף?

תשובה

מקובל לומר בשם הסבא קדישא מאלפנדרי זצ"ל (מוריה פ"ג-פ"ד) שהתירוץ הוא לפי מה שכותב הריטב"א (תענית כט:) שבכל השנה באמת אין מזל לישראל, אמנם בחודש אדר ואב יש מזל לישראל. וזה פלא גדול. והריטב"א מוסיף עוד שאין כוונת המילה 'מזל' כפשוטו, אלא פירושה גזירת ה', כלומר שבחודשים הללו גזר ה' יתברך את הטוב והמוטב, ולכן יש לנהוג בכל אחד מהם כפי עניינו. ובזה אין גזירת מעונן כבאמירת יום פלוני טוב ויום פלוני רע, שבבירור בחודש אב עד ט"ו המזל נמוך, ובחודש אדר עד אחר פסח (לפי רש"י שם, משום שנעשו בהם ניסים לישראל) הם ימים טובים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.