מה דינו של ילד שנולד בל’ שבט בשנה פשוטה וחוגג את בר המצווה בשנה מעוברת?

שאלה

מה דינו של ילד שנולד בל’ שבט בשנה פשוטה וחוגג את בר המצווה בשנה מעוברת?

תשובה

אנו נחשיבו לגדול בשנת הבר-מצווה גם כן בל’ בשבט, בדיוק כמו בשנה שבה נולד, זו הוראתו של המהרי”ל דיסקין וכן הכריע מרן הרב וואזנר זצ”ל (שבט הלוי ח”ו סי’ קה), אך הוסיף שנכון שלא לצרף אותו לדברים שהם חובה מן התורה, מכיוון שדעת הבני ציון- מבעל הערוך לנר (סי’ קנא) שהוא נעשה בר-מצווה רק בא’ באדר שני, משום שרואה את שני ימי ראש חודש כיום אחד.
רק יש להעיר שמדובר בנושא רחב מאוד ואין להקיש את הדינים מדבר לדבר. משום שלדוגמא ביארצייט דעת מרן הרמ”א (סי’ תקסח) היא שעבדינן באדר א’, וטעמו משום שיארצייט הוא עניין אחר- שצריך להיות “יום שמת בו אביו ואמו” (מהר”י מינץ). לעומת זאת בהלכות נדרים (יו”ד סי’ רכ), שטרות (חו”מ סי’ מג) וגיטין (אהע”ז סי’ קכו) פוסקים שתמיד אדר שני הוא הקובע, כיוון שהולכים בהם אחר לשון בני אדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.