מי תיקן את נוסח הברכות?

שאלה
מי תיקן את נוסח הברכות?
תשובה
ברמב”ם (תחילת הלכות ברכות) מובא שאת נוסח כל הברכות תיקנו עזרא ובית דינו, ולכן פסק שאסור להוסיף או לתקן את הנוסח המקובל בידינו.
ומצאתי במרן הבן איש חי (פ’ בלק) שהוא מרחיב שעד שתיקנו את נוסח הברכות כל אחד היה מברך לפי סגנונו ורגש הלב שלו, עד שבאו אנשי כנסת הגדולה וסידרו נוסח ברכות אחיד. כשלמעשה מי שמתבונן בדברי הרמב”ם בתחילת הלכות תפילה רואה שגם בעניין התפילה הדברים היו זהים, שבתחילה כל אחד היה מדבר בשפתו ובנוסח שלו, עד שבאו אנשי כנסת הגדולה ותיקנו נוסח אחיד.
רק אציין במאמר מוסגר שנתגלגל לידי סידור “נוסח רומי” שמקורו עוד מזמן בית ראשון, והסדר של התפילה בו שונה מאוד. ומזה נראה בבירור שהיה ניסיון לעשות איזשהו נוסח אחיד בקהילות
ישראל. אבל אנשי כנסת הגדולה ברוח קדשם תיקנו זאת בעבור הכלל, כך שבתוך המילים שזורים פשט, רמז, דרש וסוד. ועם כל זה יש בידינו נוסחים שונים: אשכנז, ספרד, עדות המזרח,
תימן, תכלאל ועוד.
אולם על כך כותב בעל המג”א (סימן סח) שישנם למעלה י”ב שערים לתפילה כנגד י”ב שבטים, כשהשער הי”ב הוא השער הכולל לכל נוסחי התפילה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.