סיום מסכת בתשעת הימים כדי לעשות סעודה בשרית, האם מותר? והאם ניתן להשתתף בסעודה זו?

שאלה

נתפשט בעולם שאנשים עושים סיום בתשעת הימים, לא משום שיצא הסיום בתשעת הימים אלא מכוונים אותו במיוחד לימים אלו בכדי לעשות סעודה בשרית. האם הדבר מותר? האם ניתן להשתתף בסעודה שכזו?

תשובה

הלכה למעשה – סיום שנעשה בתשעת הימים על מסכת שלמה שלמדו אותה על בוריה מותר באכילת בשר ושתית יין (מ"ב תקנא ס"ק עג). אלא שיש להדגיש שהוא דווקא בלמדו את אותה המסכת על בוריה. מרן המשנה ברורה פסק כי יכול לזמן דווקא את האנשים הקרובים אליו ומלבדם לקרוא לאנשים אחרים בכדי שיהיה מנין. אמנם חסידים נהגו להקל ולזמן אף אנשים שאינם קרובים אליו.
מה שיש אנשים שבכוונה מסיימים בתשעת הימים, כגון שמזדרזים לסיים את המסכת או מעכבים את סיום המסכת על אף שסיימו ללמדה קודם ראש חודש אב בכדי שיוכלו לעשות סעודה בשרית בתשעת הימים, עליהם כתב הערוך השולחן (או"ח תקנא כח) "ודע שיש שמניחים הסיום מסכת על ימים אלו כדי לאכול בשר ודבר מכוער הוא, דאף על גב דבמועד קטן (ט.) מוכח דמותר לשייר מקצת הגמר לסיום מצוה כדאיתא שם בבניין בית המקדש, מכל מקום להניח לכתחלה בשביל אכילת בשר לא נאה ולא יאה". אמנם החסידים הקלו בזה ומצאו כל מיני דרכים על מנת לעשות בכל זאת סיום בימים אלו, ובמיוחד הדבר מצוי בקרב חסידות חב"ד. אך גם לשיטתם הדבר יהיה תלוי במה שהאדם למד בהדרגה וכראוי ורק הרבה בלימוד כדי להקדים את הסיום או האט את הקצב לקראת סוף המסכת על מנת לאחר את סיומה לתשעת הימים. אך אדם שמסיים את המסכת ורק לא ציין את הסיום על מנת שיוכל לעשות סעודת מרעים בימים אלו – ודאי שהדבר אסור, ולא בזה הקלו חסידים ואנשי מעשה.
ידוע בשם ר' לוי יצחק מברדיטשב והאהבת ישראל מויז'ניץ זי"ע שיש עניין מיוחד לאכול בשר מתוך סעודה של מצוה, ושבזה נאמר 'גדולה לגימה שמקרבת את הלבבות' ומגבירה אהבת חינם שמקרבת את הגאולה. אמנם לא שייך דבר זה בתזמון הסיום במיוחד ובהמתנה בדף האחרון במסכת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.