עמידה בזמן אמירת קדיש

שאלה

האם יש לעמוד בקדיש כשאומרים “אמן יהא שמה רבה”?

תשובה

הרמ”א (דרכ”מ סו”ס נ”ו) כותב שהמהרי”ל לא היה עומד בשעת קדיש וברכו, רק אם הקדיש תפס אותו מעומד אז לא היה מתיישב עד אחרי אמירת “אמן יהא שמה רבה”. ומסיים הרמ”א שהמנהג הוא כן לעמוד בשעת הקדיש. והעיר מרן המ”ב שכל זה הוא דווקא בקדיש שתפסו מעומד. הגרש”ק (שנות חיים סי’ פ”א) הוכיח מבלעם שאמר לבלק “קום בלק ושמע”- שאין אתה רשאי לישב כשאני אומר לך את דברי ה’, ומזה מוכח שצריך לעמוד בזמן אמירת דברים שבקדושה. אך המהר”י אסאד (יהודה יעלה סי’ י”א) דחה את ראייה זו, משום שהמדרש אומר שכל כוונת בלעם הייתה לצער את בלק. עכ”פ מרן החיד”א (טוב עין סי’ י”ח בשם חכם אחד) כותב שיש חובה לעמוד כשמדברים דברים שבקדושה, ומי שאומר שעפ”י הסוד אין צריך לעמוד עליו אני אומר “בסודם אל תבוא נפשי”. והרמ”ע מפאנו (ת’ סי’ צ”א) כותב שגם כשעונים בקריאת התורה “ברוך ה’ המבורך לעולם ועד” צריך לעמוד ומי שלא עומד ה’ הטוב יכפר. אך למסקנת החיד”א אין צריך לעמוד.

לסיכום, אין חיוב לעמוד בקדיש וברכו אלא אם כן תפס אותו הקדיש כשהוא עומד, וגם אז אחר אמירת “דאמירן בעלמא” יכול לשבת. אולם מנהג העולם להחמיר בזה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.