תפילין בקריאת שמע לפני תפילה

שאלה

האם מותר לקרוא קריאת שמע קודם התפילה ובלא תפילין?

תשובה

בשו"ע (סי' ס') נפסק שאדם שקרא קריאת שמע בלא ברכותיה יצא ידי חובה, וסיים בדבריו שיחזור ויקרא קריאת שמע בזמן התפילה עם ברכותיה. וכתב מרן המ"ב  שהטעם הוא בכדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה- קריאת שמע. מרן הגרש"ז פסק שכשרואה האדם שהחזן עומד להתחיל בחזרת הש"ץ ידלג על קריאת שמע ויתפלל עם הציבור.

ולעצם הדין, כאשר האדם קורא קריאת שמע בלא תפילין קודם התפילה על מנת לקרוא קריאת שמע בזמנה, כתבו הפוסקים שאין בכך כמי שמעיד עדות שקר בעצמו כיוון שאח"כ יקרא קריאת שמע עם תפילין. ואדרבה עדיף לעשות כך, כיוון שזמן קריאת שמע הוא מדאורייתא. אלא שלפי טעם זה אסור לדלג על קריאת שמע אף כדי להתפלל שמונה עשרה במניין, כיוון שבזה נחשב כמעיד עדות שקר בעצמו, אלא כשיגיע בברכות ק"ש לקריאתה- יקרא יחתום בברכת "גאל ישראל" עם החזן ויתפלל תפילת לחש עם כל הציבור.

אמנם אדם שבתוך התפילה אומר ברכות קריאת שמע וקורא את שמע בלא תפילין וטלית (לנוהגים) כשיש ביכולתו- נחשב כמעיד עדות שקר. ולכן אם אין לו טלית ותפילין ימתין אחר ברכת "ישתבח", יקבל מחבר שסיים תפילתו ויאמר ברכות ק"ש ושמע ישראל אפילו שלא נחשב כמתפלל במניין. נעיר בהקשר זה את דברי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שאם יש מישהו מהציבור שעדיין נמצא בעמידה נחשב למצטרף אליו כמתפלל במניין.

בהקשר הלקיחה של תפילין מאדם אחר חשוב להעיר הערה חשובה מאד מבחינה הלכתית. לתפילין יש מקום מלפנים ומאחור; מלפנים אין לעבור עם חלקן הקדמי את תחילת גדילה השערות (ואפילו אדם ששערותיו ארוכות לא הולכים אחר זה אלא אחר שורש גידולן) וסוף הבית לא יעבור את תחילת המקום שמוחו של תינוק רופס בו, אותו החלק השקוע שבמרכז הראש, ולא כמו אנשים שמניחים את חלק מהתפילין במצח, שאז גם מבטלים מצות תפילין, גם מעידים עדות שקר וגם מברכים ברכה לבטלה. ולכן קודם הנחת תפילין של חברו יראה שהן בגודל שיכול להניחם במקום כמו שצריך או יבקש רשות להקטין את היקף הרצועות, שאם לא כן יצא שכרו בהפסדו.

כך גם יש לשים לב שהתפילין של יד תואמות את מנהג הנוטל אותו מצד מיקום היו"ד וצד הקשירה, ורק לאחר מכן לברך עליהן ולהניחן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.