שמיעת מגילה ללקויי שמיעה

שאלה

אני ראש ארגון של לקויי שמיעה בירושלים, ברצוני לדעת כיצד עליי להיערך כראוי ליום הפורים בעניין קריאת ושמיעת המגילה?

תשובה

ראשית יש לדעת כי ישנו הבדל מהותי בין מצוות קריאת המגילה לבין תקיעת שופר. במצוות תקיעת שופר התורה מצווה אותנו על השמיעה, כמו שאנחנו אומרים בברכת השופר "לשמוע קול שופר". לעומת המגילה שהנביאים וחכמינו תיקנו וציוו אותנו על הקריאה שלה, כמו שאומרים בברכתה "על מקרא מגילה". לכן רוב ככל הפוסקים פסקו לגבי מצוות שופר שאדם המרכיב מכשיר שמיעה מחויב להסירו לפני התקיעות, כי אחרת הקול נהפך לגלים חשמליים ויותר אין זה קולו של השופר אלא קול חשמלי, וכשיש קול אחר שמעורב בקול השופר לא יוצאים בו ידי חובת שמיעת קול שופר משום שהוא מוגדר ע"י חז"ל כ'קול הברה'. לכן חירש ממש לא יכול להוציא את עצמו ואת אחרים ידי שמיעת קול שופר.

לעומת זאת במגילה עיקר מצוותה בקריאתה, לכן יש בעניין כבדי שמיעה דיון רחב באחרונים. בעל השבו"י (ח"ב סי' ל"ג. הביאו השע"ת (סק"ב)) סובר שאם כאשר יצעקו בקול את המגילה באופן שישמע גם בלי המכשיר, הוא יכול להוציא ידי חובה גם אם יקרא לעצמו או לאחרים בקול רגיל אף שאינו שומע. אלא שלדעת הצ"צ מחב"ד (אבהע"ז סי' שכ"ג), וכן הביא מרן המ"ב (שעה"צ סק"ז) בדעת הב"י, אם הוא לא ישמיע לאזניו שלו- אינו יוצא ידי חובה בעצמו ולא יכול להוציא אחרים. ולשיטתם מי שלא שומע בכלל בלי מכשיר השמיעה וקרא בלי המכשיר- לא יצא ולא מוציא ידי חובה. לעומת זאת אם אותו אדם שומע רק בעזרת המכשיר ובפועל השתמש בו- יצא ידי חובתו, בשונה מבתקיעת שופר. נוסיף שיש דעות בראשונים (כמובא בב"י) שגם חרש גמור מוציא אחרים ידי חובתם, ויתכן לומר שזו דעת רוב הראשונים.

לכן הלכה למעשה, חרש גמור שלא מרכיב מכשיר שמיעה או שמכשיר השמיעה לא עוזר לו לשמוע מוציא בדיעבד את עצמו ואת הציבור ידי-חובה. אמנם לכתחילה ראוי בוודאי להעדיף בעל קורא אחר. חרש שאינו גמור, כגון ששומע כשצועקים אליו ומכשיר השמיעה מועיל לו לשמוע גם קול רגיל, יכול לשמש לכתחילה כבעל קורא ולהוציא את הציבור ידי חובתם בשעת הרכבת המכשיר. ובשעה שאינו מרכיב את המכשיר נתון הדבר במחלוקת, כיוון שהוא שומע רק ע"י צעקות. כאשר לפי הצ"צ קריאתו אינה מוציאה את הציבור ידי חובתם, לעומת החולקים שמקילים בזה. ולמעשה מן הראוי להחמיר בזה לכתחילה. אמנם במקום שבו כולם כמותו שללא המכשיר הם אינם שומעים- מן הראוי שכולם ירכיבו את המכשיר והוא יוציא וייצא ידי חובתו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.