שפיכת מעט מהמשקה לפני שתיה

שאלה

שלום לכבוד הרב,

חמי נוהג לשפוך קצת מן המשקה לפני כל שתייה והוא אומר שכך נהגו שכך נהגו אצלם במקנס, האם יש מקום למנהג זה?

תשובה

מה שנוהג מו"ח הוא מעיקר הדין, דינא דגמרא – התלמוד. ומה שאיננו נוהגים כך, עלינו התלונה ולנו יש צורך במענה לשון לתרץ את עצמנו. ומקור המנהג בדברי הגמרא (מסכת חולין קה:), מאימרה של אביי שלפני כל משקה צריך לשפוך מעט משום "מים הרעים". והפרשנים (רש"י, רבינו גרשום שם) מבארים שיש חשש ששד שתה מהמשקה, וע"י כך ששופכים מעט מהמים זה מתקן את החשש ואת הפחד. ופרשנים אחרים מבארים שיש חשש מנפשות המגולגלות שבתוך המשקה, וע"י השפיכה אין מה לחשוש.

ונציין שבעל שו"ע הרב (שמירת גוף ונפש ס"ד) ובעל הכה"ח (סי' קנ"ז, י') כתבו עניין זה להלכה בפשיטות ללא שום פקפוק. וגם רבי חיים פלאג'י (כה"ח סי' כ"ד) כותב בזה כמה פרטי דינים. וידוע שהרבי ממונקטש (דברי חיים ושלום אות רפ"ח) היה נוהג כך בכל משקה שמעורב בו מים. וראיתי במנח"י (ח"ג סי' ט"ז) שדן האם בשבת קודש יש בזה משום איסור בורר, ומסקנתו שאין בזה בורר כי הפסולת לא ניכרת. ומקובל לומר שמרן החזו"א ביטל את הדבר מכל וכל. עכ"פ מנהג מו"ח הוא לא מנהג אלא דין פשוט וברור, אלא שכיום לא נוהגים זאת בכלל, ובחו"ל נהגו בזה מעט שבמעט. והסיבה שמקילים בזה כיום היא משום שדנים לומר שכוח הטומאה נחלש מאוד בנושא רוחות רעות, מזיקים, שדים וכדומה, כפי שמקובל לומר בשם מרן החפץ חיים שכיום הדברים בהסתר והעלם גדול.

ולכן מו"ח ימשיך במנהגו, ואם ירצה להפסיקו הוא צריך התרת נדרים כראוי. אולם אתה ושאר העולם לא צריכים להחמיר בזה, ואף לא מצד גדר של המחמיר תבוא עליו ברכה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.