איך לנהוג לגבי סירוק בשבת, הבנות הולכות לבית הכנסת כששערן מבולגן מאתמול, האם מותר לעשות צמה? האם מותר לסרק שאת השיער כך שלא יהא מפוזר?

שאלה

איך לנהוג לגבי סירוק בשבת, הבנות הולכות לבית הכנסת כששערן מבולגן מאתמול, האם מותר לעשות צמה? האם מותר לסרק שאת השיער כך שלא יהא מפוזר?

תשובה

הנושא הזה דורש תיקון גדול. פסק מרן (סי' שג ובנו"כ. ועי' ריב"ש סי' שצד) על פי דברי הגמרא (נזיר מב.) שאסור להשתמש במסרק בשבת, כי המטרה של הסירוק להעמיד כל שערה במקומה, ויש ידיעה (ולא רק השערה) ששערות. יטלשו, ועוברים בזה על איסור גוזז. לכן מותרלסרק בשבת אך ורק במברשת מאד רכה ובעדינות. ומברשת זו תהיה מיוחדת לשבת קודש, כיבמהלך השבוע אנו משתמשים במברשת קשה. לחילופין ניתן לסרק עם היד ובעדינות לעשות שביל וליישר מעט את השערות.
לגבי צמה נכון שאין חשש תלישה כי הצמה נעשית בידיים ולא בכלי, אבל רבנן גזרו משום שזה דומה לבנין, וממילא פירוק צמה בשבת דומה לסתירת בניין.ויש חידוש גדול ממרן הגרשז"א שצמה אסורה כשהיא דומה לבנין – צמה של שלושה חלקים, אבל צמה שעשויה משני חלקים מותרת ולפרק, כי אין זה דומה כלל לבניינים. כשהדברים אמורים בשיער הראש, אבל לפאה נכרית אסור לעשות צמה בגלל איסור אריגה ( מ. "ב סי' שג ס"ק פב), שזהו ממש איסור אריגת בגד.
נוסיף שהקצות השלחן אוסר לסלסל פאות מעיקרא בשבת באופן שניות כמו בנין, ורק להוסיף בשבת על הסלסול הקיים מותר. לגבי התזת 'סרק-קל' על השיער כדי שיישמר כמו שהוא – יש מקום להקל (עי' ביה"ל שג כז ודו"ק).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.