במהלך השבת קפץ החשמל ונכבו האורות המזגנים והפלטות. קרוב משפחה שאינו שומר תורה ומצוות הרים את הפקק. האם מותר להנות מהמזגנים ולהשתמש בפלטות בשבת?

שאלה

הייתה לנו שבת משפחתית ובבוקר קפץ החשמל ונכבו בוודאי האורות והמזגנים ומן הסתם גם הפלטות. במשפחה ישנם חילונים, ואחד מבני המשפחה הזהיר את דודו החילוני שהוא לא ירים את הפיוז. הדוד לא שמע בקולו והרים את הפיוז.
א. האם מותר במהלך השבת להישאר באולם ולהנות מהאורות ומהמזגנים מחמת שלאו כל כמיניה לאסור עלי את השהות באולם.
ב. האם מותר לחמם על הפלטות לסעודה שלישית? (מעשה שבת, האם הגדרת תינוק שנשבה של החזון איש הופכת אפילו עשיה באיסור במודע לשוגג? האם הרמת הפיוז היא דאורייתא/ דרבנן? האם אפשר להגדיר את נפילת הפיוז של הפלטות כספק, שאולי רק הפיוז של האור והמזגן נפל, ולא של הפלטות?).

תשובה

א. ישראל מומר אסורה מלאכתו בשבת (פמ"ג סימן שכ"ה). ובימינו לדעת מרן החזו"א (יורה דעה סימן ב) דינם כתינוק שנשבה, אולם בשבת אסורה מלאכתם ורק בצאת שבת יש להקל מיד להתירה. אך יש מקום לראותו כשוגג בדבר, וחכמים לא קנסו במלאכה דרבנן בשוגג ויהא מותר מיד (חכמת אדם בנשמת אדם כלל ט, ועיין בהגר"א ריש סימן שיח. ודלא כהפמ"ג שם, והקל בדבר הביאור הלכה שם).
ב. הפעלת חשמל לדעת מרן החזו"א (או"ח נ) אסורה מהתורה, משום בונה. אך הבית יצחק והמנחת שלמה (א ט- יב) ועוד סברו שיש איסור מוליד (זרם) מדרבנן, וכן מעשה חול. ולדעת הראשל"צ הרב עוזיאל (ב, לו) יש בכך איסור מבעיר. רבים מן האחרונים חששו לסוברים שהוא איסור תורה (יבי"א חלק א סימן כ, מנח"י חלק ב סימן קיב). והאגרו"מ (חלק ג סימן מב) לא הכריע בדבר.
ומכל הנ"ל עולה כי באם האדם כבר נמצא ונוכח יכול להקל ולא לצאת מן הבית, אך יכוון שלא להנות אלא ממה שכבר קיים בעת כיבוי החשמל. אולם לחמם על הפלטה דבר לח שכבר אינו חם אין להתיר. אך אם הפלטה עדיין חמה והתבשיל חם ולא הוסר מהאש מותר להינות ממנו גם לאחר המעשה שבת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.