מה דין ספר תורה שנמצאה בו טעות בשעת קריאת המפטיר ומה דין הגבהתו?

שאלה

מה דין ספר תורה שנמצאה בו טעות בשעת קריאת המפטיר ומה דין הגבהתו?

תשובה

א) יש בזה מחלוקת, והכרעת מרן המשנה ברורה (קמג ס"ק כג) באופן נחרץ (עד כדי כך שלא הביא את הדעה החולקת- דעת הט"ז סי' רפב) כדעה הסוברת שלא מוציאים ספר תורה חדש לשם קריאת   המפטיר. וכן היא דעת הפמ"ג, חיי אדם (כלל לא), הדה"ח והקצוה"ש (סי' פו). ואם שמו לבלטעות לאחר קריאת העלייה 'שביעי' קודם הקדיש לאקוראים לעולה נוסף למפטיר, אלא העולה שביעי מברך את ברכות ההפטרה וקוראה, ולאחר ההפטרה יאמר הבעל קורא את החצי קדיש. אם נמצאה הטעות לאחר הקדיש קודם קריאת המפטיר יעלה עולה למפטיר, אך לא יברך לפני הקריאה ואחריה, ויקראו   בספר הפסול ג' פסוקים בלבד למפטיר, ולאחר מכן יאמר את ברכות ההפטרה. והכלל הואשאין מוציאים בשבת ספר תורה עבור מפטיר. כמובן אין דיןזה אמור אלא בקריאה באותו הספר שקרא בו לשביעי, מה שאין כן במפטיר של ראש חודש או יום-טוב שקוראים בספר אחר שמוציאים ספר תורה חדש לקריאת המפטיר אם נמצא בו טעות.

ב) לגבי הגבהת ספר תורה פסול כותב היעב"ץ בסידורו שאין להגביהו, שכיוון שהוא פסול אי אפשר לומר עליו "זאת התורה אשר שם משה".

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.