אכילה קודם ספירת העומר

שאלה

האם מותר לאכול קודם שסופרים את ספירת העומר?

תשובה

זמן ספירת העומר הוא מצאת הכוכבים ואילך. לכן פסק מרן המ"ב (סי' תפ"ט סקכ"ג) שמחצי שעה קודם צאת הכוכבים אין לאכול. אולם כבר כתב בקצוה"ש (סי' צ"ג) שהמנהג בארץ ישראל שלא לאכול רק מן השקיעה ואילך (שהוא כ-13 דקות וחצי קודם צאת הכוכבים).

אולם אדם שיש לו מנין קבוע או שמניח שומר שיזכיר לו לספור ספירת העומר יכול לאכול ולשתות ללא שום פקפוק. כפי שכתבו האגרו"מ (ח"ד סי' צ"ט) ושו"ת אז נדברו (ח"ו סי' נ"ב) שאין סברא לומר שלקריאת שמע, שהיא מצות עשה מן התורה, יועיל שומר ומנין קבוע ולספירת העומר- שלרוב הפוסקים בזמן הזה היא מדרבנן, לא יועיל שומר ומנין קבוע. כך היא גם הכרעת כל הפוסקים, על אף שהכה"ח (סקס"ג) סבר שאין מועיל לספירת העומר מנין קבוע או שומר (סי' תפ"ט).

נציין בהקשר זה את חידושו של המור וקציעה (סי' תפ"ט), שרצה לומר שספירת העומר חמורה מקריאת שמע, משום שהקדמת קריאת שמע לתחילת הלילה הוא בכדי שלא נשכח, אולם ספירת העומר מעיקר הדין יש לספרה בתחילת הלילה משום שצריך לקיים "תמימות". אולם הוא יחיד בחידושו ואין פוסקים כן.

לכן אדם שמניח שומר או שיש לו מנין קבוע יכול לגשת לאכול ורק לאחר מכן להתפלל ערבית ולספור את העומר, כיוון שעיקר מצות ספירת העומר נעשית ברוב עם ובציבור אחר תפילת ערבית (השל"ה מסכת פסחים נר מצוה ד"ה "וכתב". הובאו דבריו בבאה"ט (סק"כ), בסידור היעב"ץ, בחק יעקב (סקט"ז) ובכה"ח (סי' תפ"ט סקמ"ב)).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לשיח?
אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.